Witamina D - jak wykorzystać jej pełny potencjał?

Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach.  Może być dostarczona w pokarmie, lub syntetyzowana w skórze – dzieje się to pod wpływem bezpośredniego działania promieni słonecznych. Wywiera wpływ na liczne szlaki przemiany materii w naszym organizmie. Oddziałuje w szczególności na gospodarkę wapniowo-fosforanową i kości.Ponadto witamina D zapobiega licznym chorobom. Najważniejsze jest działanie zapobiegające krzywicy i innych chorobom układu kostnego

Dlaczego witamina D jest taka ważna? 

Powszechne stosowanie witaminy D, szczególnie u dzieci, zapobiega krzywicy. Krzywica jest chorobą dotykającym układ kostny i zaburzającą rozwój dzieci. Objawów krzywicy można obserwować wiele, do najczęstszych zaliczamy: 

  • opóźnienie wzrostu i rozwoju psychoruchowego

  • pocenie się główki

  • zaparcia 

  • koślawość lub szpotawość kolan – charakterystyczne wygięcie kolan w kształcie litery X lub O

  • deformacje klatki piersiowej

  • skrzywienie kręgosłupa (skolioza) 

  • napady drgawek związane z obniżeniem poziomu wapnia we krwi 

Warto podkreślić, że są to najbardziej popularne objawy. Jeśli zauważymy w/w objawy u dziecka należy się skontaktować osobiście z pediatrą lub przez portal domowypediatra.pl. Lekarz może zalecić dalszą diagnostykę, lub modyfikację dawki.  

Suplementacja witaminy D również korzystnie wpływa na stan psychiczny, samopoczucie, cerę, układ krążenia i wiele innych układów. 

Dawkowanie witaminy D 

W zależności od wieku dawkowanie witaminy D się zmienia i prezentuje się następująco: 

  • Niemowlęta od urodzenia do 6 miesiąca – 400 j/dobę 

  • Niemowlęta od 6 miesiąca do 12 miesiąca – 400 j/dobę; jeśli dieta dziecka jest uboga w nabiał i ryby 600j/dobę 

  • Dzieci powyżej 12 miesiąca – od 600 j/dobę do 1000 j/dobę; dawka zależy od masy ciała dziecka i stopnia ekspozycji na promieniowanie słoneczne

  • Dorośli – 800-2000 j/dobę w zależności od masy ciała w miesiącach od października do kwietnia, jeśli ekspozycja na słońce jest niewielka, witaminę D można suplementować cały rok. U osób otyłych zasadne może być stosowanie dawek większych niż 2000 j 

  • Kobiety w ciąży i karmiące piersią – zaleca się aby przyjmowały 1500-2000 j/dobę przez cały okres ciąży i karmienia 

Jaki związek ma witamina D ze słońcem?

W naszym organizmie proces syntezy witaminy D jest wieloetapowy. Jednym z etapów produkcji witaminy jest przekształcenie nieaktywnej prowitaminy D w aktywną postać. Proces ten zachodzi pod wpływem energii cieplnej (promieniowania słonecznego). Im dłużej i częściej przebywamy na słońcu tym więcej witaminy się syntetyzuje. Ważne – nasza skóra musi być odkryta, na nic się zda noszenie długich spodni i swetra przebywając na słońcu.  

lek. Małgorzata Popiel

Podane wiadomości mają charakter informacyjny. Nie zastępują porady lekarskiej i nie powinny opóźniać wizyty u specjalisty.

Jak się przygotować do telekonsultacji?