Moje dziecko jest uczulone na mleko – Domowy Pediatra wyjaśnia

Rozmawiając z rodzicami, szczególnie małych dzieci, niejednokrotnie można usłyszeć stwierdzenie że dziecko jest “uczulone na mleko”. Stwierdzenie to jest jednak mocno nieprecyzyjne. Pod pojęciem uczulenia na mleko może kryć się alergia na białka mleka krowiego, która wymaga wyeliminowania z diety wszystkich produktów pochodzenia mlecznego, lub nietolerancja laktozy – która wymaga mniej rygorystycznej diety.

Czego nie toleruje moje dziecko?

W przypadku alergii na białka mleka krowiego, po kontakcie z alergenem organizm reaguje nieodpowiednią i nadmierną reakcją układu immunologicznego. Natomiast w przypadku nietolerancji laktozy problem tkwi w jednym z enzymów (białek trawiących substancje w przewodzie pokarmowym) – laktazy. Jego dysfunkcja powoduje że cukier laktoza nie jest prawidłowo trawiony w przewodzie pokarmowym. U dzieci alergia na białko mleka krowiego jest zdecydowanie częstsza (ok 5 % populacji pediatrycznej) niż nietolerancja laktozy (ok 1% populacji pediatrycznej)

Jakie są objawy alergii na białka mleka krowiego i nietolerancji laktozy

Część objawów alergii na białka mleka krowiego (ABMK) i nietolerancji laktozy jest wspólna. Należą do nich: Bóle brzucha Biegunki i wymioty Wzdęcia Należy pamiętać, że małe dzieci na wszelkie dolegliwości reagują “całym sobą” – płaczem i krzykiem, nie powiedzą nam wprost co im dolega. Jeśli dziecko pomimo nakarmienia, przewinięcia i utulenia pozostaje niespokojne należy rozważyć, czy nie dokuczają mu np. dolegliwości brzuszne. Dodatkowo alergia na białka mleka krowiego może manifestować się: świądem zaczerwienienie skóry atopowe zapalenie skóry (azs) refluks żołądkowo-przełykowy krew i śluz w kale – jest to objaw alarmowy, gdy zauważymy krew w kale należy się od razu zgłosić do lekarza! trudnością w przyjmowaniu pokarmów niedostatecznym wzrostem masy ciała

Diagnostyka i leczenie

Jeśli rodzic zauważy niepokojące objawy u swojego dziecka należy skontaktować się z Domowym Pediatrą lub umówić się na wizytę w poradni pediatrycznej. Po zebraniu dokładnego wywiadu i zbadaniu dziecka lekarz może zalecić dalszą obserwację, eliminację pewnych pokarmów z diety lub dalszą diagnostykę laboratoryjną. W przypadku alergii na białka mleka krowiego leczeniem z wyboru jest zastosowanie diety eliminacyjnej. Należy zrezygnować ze wszystkich produktów zawierających mleko krowie – jogurty, śmietany, masło itp. Jeśli u dziecka wystąpiły objawy ABMK a kobieta karmi piersią – ona też musi zastosować dietę eliminacyjną. Jest to ważne, ponieważ białka mleka mogą przenikać do pokarmu kobiecego. Jeśli rozpoznana zostanie nietolerancja laktozy należy stosować produkty oznaczone hasłem “bez laktozy”, lub enzym laktazę w kropelkach. Sposób leczenia należy skonsultować z pediatrą. W przypadku karmienia piersią nie ma tutaj takich obostrzeń jak przy alergii na białka mleka krowiego, matka nie musi stosować ograniczeń dietetycznych. Podane wiadomości mają charakter informacyjny. Nie zastępują porady lekarskiej i nie powinny opóźniać wizyty u specjalisty.
Co to jest telemedycyna?