Gluten w diecie dziecka – Domowy Pediatra wyjaśnia

Zaczynając rozszerzanie diety dziecka młody rodzic staje przed pytaniem: czy i kiedy podać dziecku gluten? Gluten jest bardzo powszechną mieszaniną białek, możemy go znaleźć w licznych wyrobach cukierniczych, chlebie, kaszach. W ostatnich latach został jednak owiany złą sławą ze względu na celiakię oraz nietolerancję pokarmowe i alergie, które może powodować.

O glutenie i celiakii słów kilka

Gluten jest mieszaniną białek. Możemy go znaleźć w produktach pszenicznych, żytnich i jęczmiennych. W polsce ze względu na możliwe zanieczyszczenie, do grupy zbóż mogących zawierać gluten zalicza się także owies. Obecność glutenu zapewnia wypiekom sprężystość i pulchność. U niektórych osób spożycie glutenu może powodować niepożądane objawy. Do chorób powodowanych przez gluten należy celiakia, zwana także chorobą trzewną. Jest to choroba autoimmunologiczna, może ujawnić się w każdym wieku, charakteryzuje się bardzo szerokim wachlarzem objawów. W postaci pełnoobjawowej celiakii obserwujemy: bóle brzucha, biegunki, niski wzrost, zaburzenia rozwojowe, utratę masy ciała. Natomiast w postaci skąpoobjawowej może wystąpić niedokrwistość, zmęczenie, depresja, częste bóle głowy, problemy ze skórą, problemy z płodnością. Z uwagi na różnorodne objawy i różny stopień ich nasilenia rozpoznanie celiakii nie jest łatwe. Jeśli zaobserwujemy u siebie lub dziecka w/w objawy, które nie mają uchwytnej przyczyny warto skonsultować się z lekarzem rodzinnym lub Domowym Pediatrą. Lekarz może skierować na dalsze badania w kierunku celiakii – badania z krwi, badania genetyczne lub gastroskopię.

Czy wprowadzanie glutenu do diety dziecka jest bezpieczne?

Jak najbardziej tak. Obecne badania mówią, że nie należy zwlekać z podaniem glutenu dziecku. Wg ESPHGAN (The European Society for Paediatric Gastroenterology Hepatology and Nutrition) najoptymalniejszym czasem na ekspozycję dziecka na gluten jest czas między ukończonym 4 a 7 miesiącem życia. Z drugiej strony pamiętajmy, że WHO zaleca aby do końca 6. miesiąca, jeśli to oczywiście możliwe, karmić dziecko tylko piersią.

Jak wprowadzać gluten do diety dziecka

Drogi rodzicu – tutaj wybór należy do Ciebie. Nie ma znaczenia czy to będzie kaszka zbożowa którą podasz dziecku łyżeczką, czy świeżo wypieczona domowa bułka, którą dziecko dostanie do rączki. Ważne żeby zachować umiar. Nowe produkty do diety dziecka wprowadzamy stopniowo. Z dnia na dzień zwiększamy porcję i obserwujemy czy u dziecka nie występują niepokojące objawy. Ta zasada dotyczy nie tylko glutenu, ale wszystkich nowości w diecie dziecka. Gluten nie stanowi zagrożenia dla nas, dla naszych jelit. Problemy z tolerancją glutenu dotyka tylko niewielki procent społeczeństwa. Nie należy go demonizować, należy jednak zachować umiar i rozsądnie wprowadzać go do diety dziecka Podane wiadomości mają charakter informacyjny. Nie zastępują porady lekarskiej i nie powinny opóźniać wizyty u specjalisty.
Moje dziecko jest uczulone na mleko – Domowy Pediatra wyjaśnia