Dieta mamy karmiącej – Domowy Pediatra omawia

Dieta mamy karmiącej – Domowy Pediatra omawia

Niejedna mama karmiąc dziecko musi zmierzyć się z mitami naszych babć i matek – “nie jedź bigosu bo dziecko będzie miało wzdęcia”, “uważaj na pestki owoców bo dziecko będzie bolał brzuch”. Takich przesądów dotyczących karmienia są setki! W ostatnich latach podejście do diety matki karmiącej bardzo się zmieniło, coraz popularniejszy staje się hasło “karmie, jem wszystko”. Która strona ma rację? Nasze matki i babcie narzucające restrykcyjne ograniczenia żywieniowe młodej mamie, a może młode kobiety które bardzo odważnie podchodzą do tematu karmienia? Ile i jak powinna jeść kobieta karmiąca?

Najważniejszy jest umiar

Obecnie najnowsze badania naukowe mówią że mama karmiąca piersią może spożywać zróżnicowane potrawy, nawet te które jeszcze 20 lat temu były “zabronione”. Ważne jest aby zachować umiar – nie przejadać się, urozmaicać dietę, oraz obserwować reakcję dziecka na spożywane pokarmy. Pamiętajmy, że gdy kobieta spożywa np. przywołany już wcześniej bigos to to ona go je a nie dziecko! Mleko nie jest produkowane bezpośrednio z tego co je kobieta! Jedzenie trafia do przewodu pokarmowego matki, gdzie jest trawione do podstawowych elementów takich jak białka, tłuszcze i cukry. Elementy te są wchłaniane do krwi i następnie mogą być źródłem do produkcji mleka.

Jedz świeżo i sezonowo

Zaleca się aby kobiety karmiące piersią jadły jak najwięcej świeżych owoców i warzyw. Są one bowiem najbardziej wartościowe i bogate w witaminy i minerały. Warto sięgać po produkty sezonowe, od lokalnych dostawców – zapewni to świeżość i jakość produktu. I tak, można sięgać po truskawki, kapustę i inne “zakazane” niegdyś produkty

Jedz regularnie

Gdy pojawia się noworodek, dużo mówi się o tym, aby przystawiać go regularnie do piersi, karmić na żądanie itd. Potrzeby matki nie raz schodzą na dalszy plan. Należy umożliwić młodej mamie regularne spożycie posiłków. Kobiety nie powinny się wstydzić poprosić o pomoc partnera czy rodziców w zaspokojeniu ich podstawowych potrzeb. Pamiętajmy że zdrowa mama to zdrowe dziecko. Jeśli jednak regularne jedzenie okazuje się zbyt dużym wyzwaniem przy małym dziecku dobrym pomysłem może okazać się catering dietetyczny. Jego zdecydowanym plusem jest to że przygotowanie jedzenie sprowadza się jedynie do pamiętania o posiłku Minusem jest koszt – cena miesięcznego cateringu zaczyna się od 1300 zł za jedną osobę.

Nie ucinaj kalorii!

Każda kobieta po urodzeniu dziecka chce wrócić do sylwetki i wagi sprzed ciąży. Okres karmienia piersią nie jest jednak dobrym momentem na ucinanie kalorii. Karmiąc piersią zapotrzebowanie na kalorie rośnie o ok 500 kcal/dzień. To o 200 kcal więcej niż w ostatnim trymestrze ciąży! Na pocieszenie dodam, że nie trzeba się przejmować nadwyżką kaloryczną – wiele kobiet i tak karmiąc piersią chudnie, zazwyczaj jest to około 8 kg w ciągu pierwszych 3 miesięcy.

Jedz tak jak lubisz

Najważniejsze w diecie matki karmiącej jest aby była ona zbilansowana, regularna oraz o odpowiedniej zawartości kalorii. Karmiąc piersią nie trzeba jeść tylko delikatnych, lekkich potraw. Można, ale nie trzeba! Ważne żeby dostarczyć odpowiednio dużo energii, składników mineralnych i witamin, tak aby organizm miał siłę wyprodukować wystarczającą ilość mleka dla dziecka Podane wiadomości mają charakter informacyjny. Nie zastępują porady lekarskiej i nie powinny opóźniać wizyty u specjalisty.
Gluten w diecie dziecka – Domowy Pediatra wyjaśnia